سنت‌های عزاداری در مونترال کانادا

راهپیمایی بزرگ شیعیان مونترآل در پاسداشت روز تاریخ‌سازِ عاشورا به همراه نماز جماعتِ شیعیان، ظهر روز یکشنبه در پارک اَتْواتر برگزار شد.

سنت‌های عزاداری در مونترال کانادا

 

این برنامه عزاداری از سوی کانون نور مونترال برگزار می شود و دانشجویان ایرانی  زیادی در برگزاری مراسم محرم با این کانون همکاری دارند.
گفتنی است، این کانون فقط یکی از ۳ مرکز ایرانی است که در این منطقه فعالیت می کنند و شیعیان سایر کشورها، لبنانی ها و عراقی ها و پاکستانی ها هم مراکز خود را دارند، گرچه گاهی با ایرانیان همراه می شوند.
در برنامه های ماه محرم کانون نور هر شب شاخۀ گل و آب و بروشور به عزاداران اهدا می شود .
یکی از دانشجوبان فعال در برگزاری این مراسم با اشاره به تنوع بسیار گسترده برنامه های شیعیان در کانادا گفت :استقبال شیعیان از برنامه های مذهبی بسیار عالی است . همه علاقه مند هستند و  همگی دغدغه این را داریم که فرزندان ما هم با محیط های مذهبی انس بگیرند و عزاداری ها را ببینند.
وی با اشاره به  تنوع مراکز و تنوع مراسم ها از سوی مراکز و ملیت های مختلف، افزود: هر مرکزی  خط مشی خاص خودش را دارد و مخاطب های خاص خودش رو جذب می کند. به عنوان مثال صبح عاشورا، در یکی از مراکز، عراقی ها مراسم قمه زنی دارند. در بعضی مراکز مراسم به زبان انگلیسی برگزار میشود تا برای همه قابل استفاده باشد. در بعضی مراکز هم عزاداری ها به صورت کاملا سنتی درست مثل هیئت های قدیمی تهران است، که هر کدام مخاطب خودش را دارد.
به گفته وی تنوع و تکثر ملیت ها و اقلیت های دینی در کانادا بسیار زیاد است و اصولا محدودیت خاصی از سوی دولت کانادا وجود ندارد و شیعیان آزادانه مراسم خود را برگزار می کنند.

logo test

Connect with us